راهکارهایی برای ترغیب کودک خجالتی به شرکت در فعالیت های اجتماعی

راهکارهایی برای ترغیب کودک خجالتی به شرکت در فعالیت های اجتماعی

برخی از کودکان بی صبرانه منتظر فرصت هایی برای داشتن تجربه های جدید هستند اما برخی از فعالیت هایی که نیاز به تعامل با سایرین باشد به شدت وحشت دارند و همیشه می خواهند که کنار والدین شان باشند.

یکی از علت هایی که کوکان خجالتی وارد کارهای گروهی نمی شوند این است که می ترسند کاری را اشتباه انجام دهند. اگر به کودکتان بفهمانید که اشتباه کردن اشکالی ندارد و همچنین اجازه دهید که هر زمان که خودش آمادگی داشت وارد فعالیت های اجتماعی شود

افراد خجالتی زمان بیشتری نیاز دارند تا خودشان را با شرایط پراسترس و جدید وقف دهند. یکی از راه های کمک به کودکان خجالتی این است که مثلا اگر قرار است عده ای دور هم باشند قبل از موعد مقرر به آنجا بروید تا کودکتان به فضای آنجا عادت کند قبل از اینکه پر از آدم شود. از این روش می توانید برای روز اول مدرسه نیز استفاده کنید مثلا روز قبل به مدرسه بروید و در فضای مدرسه بچرخید.

برای این کار، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • زمانی را انتخاب کنید که مدرسه خلوت باشد تا کودکتان بتواند به راحتی و بدون خجالت در آن فضا بگردد.
  • به اون بخش های مختلف را نشان دهید. مثلا باید کتش را آن گوشه آویزان کند، باید در فلان قسمت بنشیند و ...
  • معلم، مربی و سایر افراد مهد یا مدرسه را به  او معرفی کنید.
  • اگر امکانش هست اجازه دهید با اسباب بازی ها بازی کند یا چند کتاب بخواند.

این کارها باعث می شود که راحت تر به آن فضا عادت کند و به موقع خودش را وقف دهد.

روابط اجتماعی را با او تمرین کنید

آیا می خواهید کودکتان هنگام روبه رو شدن با معلم یا مربی خود به جای اینکه پشت شما قائم شود،  با خوشرویی برخورد کند؟ پس به او اجازه دهید که نقش معلم را بازی کند و خودتان نیز نقش یک کودک خجالتی را بازی کنید و از او بخواهید که شما را راهنمایی کند که چطوری بلندتر صحبت کنید و هنگام صحبت به چشمان معلم خود نگاه کنید آنگاه نقش های خود را عوض کنید و از اون بخواهید که به شما نشان دهد که او نیز به خوبی از عده این کار برمی آید.

اگر قرار است به یک جشن تولد بروید با اون تمرین کنید که چگونه کادواش را به دوستش بدهد و تبریک بگوید. یا تمرین کنید که چگونه از کودک دیگری بخواهد که با هم بازی کنند، یا اسباب بازیشان را به هم قرض دهند یا با هم سرسره بازی کنند.

هرچقدر بیشتر تمرین کند بیشتر برایش عادی تر می شود. هنگامی که در جمع هستید خودتان نیز این مهارت های اجتماعی را از خود بروز دهید زیرا کودکتان بیشتر از آن که به حرف شما توجه کنند به اعمال شما دقت می کنند.

دورهمی داشته باشید

می توانید برنامه هایی ترتیب دهید که کودک شما با کودک خجالتی دیگر همبازی شود مثلا هر دو را به پارک ببرید یا اگر می توانید در خانه خود برنامه ای ترتیب دهید. قبل از شروع برنامه با کودکتان صحبت کنید و برایش توضیح دهید که چه کارهایی می تواند انجام دهد تا دوستش احساس راحتی کند؛ گاهی کمک کردن به کودک دیگر می تواند باعث شود تا کودک خجالتی شما از لاکش بیرون بیاید.

مدتی بعد یک برنامه با کودکی غیرخجالتی و اجتماعی ترتیب دهید تا کودکتان به انجام فعالیت های جدید ترغیب شود البته توجه داشته باشید که آن کودک بی ادب نباشد یا کودک شما را کتک نزد و مسخره نکند زیرا در آن صورت وضعیت بدتر خواهد شد. هر چقدر کودکتان با بچه های بیشتری آشنا شود، احتمال اینکه در فعالیت های گروهی شرکت کند بیشتر می شود و راحت تر خودش را با شرایطی که از آن میهراسد وقف خواهد داد.

تشویق به فعال بودن

وقتی کودکتان در شرایط و محیط جدید قرار می گیرد و از اینکه وارد جمع شده و فعالیت داشته باشد خجالت می کشد به او زمان دهید و در آن مدت به اون بفهمانید که متوجه می شوید چه حسی دارد و سعی کنید آرامش کنید. پس از آنکه آرامشش را به دست آورد می توانید به او راهی برای ورود به جمع نشان دهید مثلا کودکی که تنهاست را نشان دهید و اگر با این کودک قبلا آشنا باشد و بازی کرده باشد باعث می شود که راحت تر ارتباط برقرار کند. یا بازی ای که خیلی علاقه دارد را به او پیشنهاد دهید و سعی کنید کودک دیگری را نیز وارد بازی کنید مثلا بگویید "مطمئنم پارمیس خوشحال میشه که بهت تو ساختمون سازی کمک کنه. مگهنه پارمیس؟" و وقتی این دو با هم شروع به بازی کردند آرام آرام از او جدا شوید.

هر بار که کودکتان در شرکت در فعالیت های اجتماعی و غلبه بر خجالتش موفق می شود آن را بیان  و تشویقش کنید مثلا بگویید "آفرین که شجاعت به خرج دادی و از پارسا خواستی که بهت اجازه بده تو هم با اسباب بازی هاش بازی کنی کلی خوش گذشت نه؟" یادآوری احساسات مثبت به کودکتان کمک می کند که ارتباطی بین این احساسات و کارهایی که انجامش برایش سخت است، ایجاد کند. احساسات مثبتی که در اون ایجاد می شود باعث می شود که دفعه های بعد راحت تر این کار را انجام دهد.

اینکه انتظار داشته باشد کودک درونگرای شما در جمع با همه گرم بگیرد و صمیمی شود انتظار دور از ذهن و بی جاییست اما اگر مهارت های اجتماعی ضروری را برای پیدا کردن دوست و شرکت در فعالیت های اجتماعی به او یاد دهید، کمک می کند که زندگی بهتر و شادتری را تجربه کند.
کانال تلگرام مهدیاب

تا کنون 2 نظر ثبت شده است (شما هم نظر خود را ثبت کنید)

  1. خیلی عالی بود ممنون

    به این نظر پاسخ بدهید

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم