نکاتی که باید در انتخاب مهدکودک مد نظر قرار دهید

نکاتی که باید در انتخاب مهدکودک مد نظر قرار دهید

انتخاب مهدکودک بسیار مهم است. مهدکودک و پیش دبستان نقش مهمی را در موفقیت های آموزشی کودک در آینده ایفا خواهد کرد. کودکانی که در مهدهای خوبی آموزش دیده اند مهارت های زبانی، شناختی و اجتماعی بیشتری نسبت به سایر کودکان خواهند داشت.

نکاتی که ذکر می شود به شما در انتخاب یک مهدکودک مناسب کمک خواهد کرد:

  • اول از همه بررسی کنید که آیا مهدکودک مورد نظر شما مورد تایید سازمانی که می گوید هست؟ مثلا اگر مهدکودک ادعا می کند که مجوز از بهزیستی دارد آیا واقعا همینطور است یا خیر. همچنین مطمئن شوید مربیان مجموعه دوره های مربیگری را گذرانده اند یا مدرکی مرتبط دارند.
  • ممکن است بعضی از مهدکودک های برنامه منسجمی برای آموزش کودکان نداشته باشند یا حداثل برای گروه سنی خاصی برنامه های آموزشی داشته باشند. مثلا در خانه های اسباب بازی بچه ها آموزش نمی بینند بلکه بیشتر با هم سن و سال های خود بازی می کنند و روز خود را می گذرانند. اول از همه مشخص کنید که برای شما کدام مورد مهم تر است اینکه کودکتان آموزش های منظم و مشخص ببیند یا به صورت غیر مستقیم تحت آموزش باشد و بیشتر مشغول بازی با هم سن و سال های خودش باشد.
  • قوانین و اصول مهد را به خوبی بررسی کنید و ببینید که با تفکرات و نحوه تربیت شما همخوانی دارد؟ مثلا مسولین مهد در مورد کتک زدن یا کتک خوردن بچه ها چه رفتاری دارند و ... زیرا کودک شما قرار است بخشی از روز خود را در مهدکودک سپری کند و بخشی از پیغام های تربیتی خود را از آن محیط دریافت خواهد کرد. اگر قوانین شما و مهد در تربیت کودک متناقض باشد، رفتار و تربیت کودکتان دچار مشکلاتی خواهد شد.
  • نحوه تغذیه کودکان در مهدکودک را بررسی کنید. یکی از نکات مثبت و در حین حال منفی مهدکودک این است که بچه ها با دیدن هم سن و سال های خود و کارهایشان تحت تاثیر قرار می گیرند. مثلا ممکن است کودک شما در خانه علاقه ای به خوردن میوه نداشته باشد اما وقتی در مهدکودک ، کودکان دیگر را مشغول خوردن میوه ببینید مسلما علاقه مند خواهد شد. از مهدکودک بپرسید که نحوه تغذیه کودکان به چه صورت است؟ آیا خودشان وعده های غذایی کودکان را حاضر می کنند یا شما باید از قبل غذای کودک خود را حاضر کنید و در کیفش بگذارید. اگر مهدکودک مسئولیت تهیه غذا را به عهده دارد چه نوع غذایی به کودک شما می دهد آیا غذاهای آن ها با قوانین غذایی شما همخوانی دارد؟ همچنین اگر کودک شما به ماده غذایی خاصی حساسیت دارد مطمئن شوید که آن ها می توانند امنیت کودک شما را تامین کنند.
  • یک تصویر گویای هزاران حرف است! دقت کنید چه تصاویر از دیوار مهد آویزان است یا چه نقاشی هایی بر روی در و دیوارمهد کشیده شده است. آیا همه چیز مرتب و منظم است؟
  • آیا امکان بازدید والدین از محیط مهدکودک وجود دارد؟ آیا مهدکودک مجهز به دوربین مداربسته است؟ آیا هر زمان که شما اراده کردید می توانید محیط مهد را مشاهده کنید یا باید از قبل هماهنگ کنید؟
  • مهدکودک چه قوانینی برای تامین امنیت کودک شما دارد. آیا بررسی می کند که کسی که به دنبال کودک شما آماده است کیست یا خیر؟
  • بیشترین رشد مغزی در 5 سال اول زندگی کودک صورت می گیرد تا بعد از آن. برخی از مهدکودک ها بیشتر به بازی و جنب جوش خودش بچه ها توجه می کنند ولی برخی مهدها، به کودکان بزرگتر مثلا 3 یا 4 سال به بالا، خروف و اعداد را آموزش می دهند و آن ها را برای پیش دبستان و دبستان آماده می کنند. بررسی کنید که روش مهدکودک درآموزش کودک با نیاز شما همخوانی داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:

کانال تلگرام مهدیاب

تا کنون 4 نظر ثبت شده است (شما هم نظر خود را ثبت کنید)

  1. با سلام
    از نشر و ارائه مطالب سپاسگزارم.

    به این نظر پاسخ بدهید

  1. با سلام
    من پسرم دومین روزه که میره مهدکودک ولی تا مسیر و می بینه گریه رو شروع میکنه ۱ماه مونده تا ۵سالش صحبت کردنش سخته تازه حرف اومد نمیدونم چیکار کنم

    به این نظر پاسخ بدهید

  1. سلام. عمده مطلب برگشت به اینکه ببینیم چی مد نظر ما هست و اینکه آن مهد با نظرات ما سازگاری دارد یا خیر. کاش روش صحیح را مشخص میکردید. کودک در 5 سال اول نیاز است که بازی بکند یا نیاز است آموزش (مثلا الفبا، اعداد، ....) ببیند. برخی از مهدها، مهد بازی هستند. بازیهایشان شاید هدفمند باشد، ولی خیلی روی بحث آموزش (مثلا شعر، نقاشی، الفبا و ...) نیستند. بنظرم نیاز بود در این مطلب به این اشاره میشد که چه روشی بهترین روش برای این سنین هست.

    به این نظر پاسخ بدهید

    • با سلام، سپاس از توجه و نقد شما
      سعی می کنیم مطالب مفیدتری در این زمینه ارائه کنیم.
      ممنون که با نظرات ارزشمندتان ما را در این مسیر همراهی می کنید.

      به این نظر پاسخ بدهید

افزودن نظر (نظر یا سوالی در مورد این مطلب دارید ؟ با پر کردن فرم زیر می‌توانید نظر خود را ارسال کنید)

می‌خواهم نظرم را ثبت کنم